Laatst kreeg ik het verzoek van een opdrachtgever om een passend relatiegeschenk te bedenken. Op zich niet zo heel spannend. Dus ging ik aan de slag op internet en typte het woord “relatiegeschenken” in op Google en ja hoor, meer dan 5.460.000 resultaten. Nou daar zat ik dus te kijken en te klikken. Wat zal ik eens gaan kiezen?
Ik ben de gekste dingen tegengekomen: van parachutespringen tot ballonvaren en van een massage tot een gastronomisch pakket. Leuk om te bekijken, maar mijn opdrachtgever was toch op zoek naar een “klassiek” relatiegeschenk. Dus ik ging bij de “functionele cadeaus” kijken. De vraag werd nu: kies ik voor een relatiegeschenk wat het altijd goed doet, maar wat niet zo origineel is? Of ga ik toch liever voor een origineel relatiegeschenk dat veel indruk kan maken?
Hieronder vind je een aantal praktische tips die ik tegenkwam tijdens mijn zoektocht op internet:
– Om een goed relatiegeschenk te kopen, wat ook bij de ander goed in de smaak valt is het erg belangrijk om je eerst in te leven in de ander. Wat gebeurt er in zijn of haar leefomgeving, wat is zijn of haar hobby, wat doen zij allemaal? Is de relatie een man of een vrouw? Probeer je enigszins in te leven in de ander. Wat telt is dat de relatie iets krijgt waar hij of zij wat mee kan. Niet dat het geschenk meteen weer bij het oud vuil beland.
– Probeer het relatiegeschenk af te stemmen met het product of de dienst van jouw werk- of opdrachtgever. Een aansteker als relatiegeschenk van de lokale brandweer? Dat lijkt me niet zo handig. Kies dan bijvoorbeeld voor een brandblusser als sleutelhanger.
– Welk doel wil je bereiken? Alleen de naamsbekendheid verhogen of wil je ook een nieuw merk of product onder de aandacht brengen? Wil je dat bijvoorbeeld doen met een mailing (past het door de brievenbus) of wil je relaties stimuleren om naar jullie beursstand te komen?
– Qua kosten: denk ook aan eventuele transport-, instel- en/of drukkosten.
– Qua kwaliteit: vraag een voorbeeld/premium aan bij de leverancier om te testen.
Dit artikel is geschreven door Ingeborg Lentjes (eigenaar van SecretaresseNet en freelance secretaresse)