Prikkeling van de ‘promotionele’ zintuigen?

combinatie van zintuig prikkelende geschenkenTegenwoordig is echt onderscheidend vermogen niet alleen een ‘must’ maar ook een cruciale uitdaging voor diverse merken en bedrijven. Traditionele branding is daarbij vaak het instrument dat marketeers inzetten om die voorkeurspositie op de te bouwen. Het accent ligt daarbij (te) vaak op visuele prikkels. Multi-zintuigelijke prikkeling kan bijvoorbeeld bij live communicatie op evenementen die hier een waardevolle aanvulling op betekenen.

De combinatie van prikkelingen
Proeven, ruiken, horen, voelen en zien. Dit is wat Zintuig.nl teweeg wil brengen bij mensen. “Prikkeling van de ZINTUIGEN”. Alle vijf gecombineerd zijn ze het meest effectief. Wanneer de effecten van zintuiglijke prikkeling volop worden benut bij B2B is er een grote kans op het behalen van een positief resultaat. Zintuiglijke prikkels bepalen in een belangrijke mate het gedrag en de gevoelens van de mens. Het koopgedrag dus al helemaal! En dit is waar het om draait bij relatiegeschenken met jouw bedrijfsnaam of logo. Mensen aanspreken, relaties onderhouden, relaties opbouwen, bedanken, meer naamsbekendheid krijgen en een beter imago opbouwen.

Praktijkvoorbeeld: cursus
Zo is er een leuk voorbeeld van een cursus. Een cursus prikkelt al ontzettend veel zintuigen omdat het heel informatief is. Maar alleen een goede presentatie en interessante informatie is niet genoeg om onderscheidend te zijn. De cursus was fijn om naar te luisteren en de tekstuele informatie was ontzettend mooi weergegeven. Maar hoe kun je de overige zintuigen nou ook nog goed prikkelen bij zo een cursus? Juist! Geur, smaak en tast. Antwoord? Lekkere hapjes!

De organisatie zorgde voor een cateraar die langsging met lekkere hapjes en drinken. Deze workshop zorgde ervoor dat de gehele beleving op en top was. Wanneer smaak positief wordt geprikkeld ontwikkelt de mens positieve emoties en associaties met een merk of een bedrijf en kan zo gestimuleerd worden in het koopproces (en in geval van de cursus wordt hierdoor het leer proces juist gestimuleerd). Veel bedrijven benutten alleen de ‘standaard’ zintuigen, namelijk zien en horen. Wat veel mensen niet weten, is dat het benutten van tast, smaak en geur nog krachtiger is!

Een paar feiten over zintuiglijke ervaring:
–    Het reukorgaan is het oudste en machtigste zintuig.
–    60% van het aankoopproces/gedrag wordt bepaald door de geur.
–    Net zoals kleuren roepen geuren ook associaties op. Geuren kunnen de stemming van mensen beïnvloeden.
–    Er ontstaan sterke emoties bij het horen van muziek of geluid door de associatie met herinneringen. Lawaai kan bijvoorbeeld sterke negatieve emoties veroorzaken.
–    Proeven gaat samen met ruiken.
–    Wat je om je heen ziet beïnvloed je smaak.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Nieuws & weetjes

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s