Relatiegeschenken geven met kerst is natuurlijk al erg ingeburgerd. Hoewel dit erg gewaardeerd wordt, vinden relaties het vaak leuker om verrast te worden. Hiervoor zijn natuurlijk legio gelegenheden. Zo zijn er in het verleden bedrijven geweest die veel lof oogsten door het geven van relatiegeschenken op 14 februari. Op valentijnsdag verwacht bijna niemand iets van hun zakelijke relaties. Toch wordt dit gewaardeerd. Mits het met een knipoog gegeven wordt. Opvallend is dat dit niet alleen bij vrouwen goed werkt. Ook mannen kunnen een dergelijk relatiegeschenk erg waarderen.
Andere feestdagen ook perfect voor relatiegeschenken
En valentijnsdag is zeker niet het enige alternatief voor kerstgeschenken. Vanwege de oorsprong van de kerstgeschenken grijpen veel bedrijven ook de paasdagen aan om relatiegeschenken of reclamemateriaal te verspreiden. Natuurlijk heeft het paasfeest een andere lading en andere tradities. Maar juist de bedrijven die hier op inspringen hebben vaak veel succes. Een bedrijf kan kerst eigenlijk niet meer voor zich claimen, omdat het een te populair geschenkenfeest is. Met pasen en bijvoorbeeld pinksteren, of vaderdag of moederdag ligt dat anders. Bij de laatste twee moet natuurlijk extra goed worden gekeken of dat wel de doelgroep is. Maar als dat het geval is, kunnen relatiegeschenken een groot effect hebben op korte en lange termijn.