De vroege geschiedenis van de promotionele producten industrie

De eerste bekende promotionele producten in de Verenigde Staten zijn herdenkingsbuttons, die terug gaan tot 1789, toen George Washington werd verkozen tot president.  Daterend uit de vroege en midden 1800 zijn reclame kalenders, houten specialiteiten en de Boeren Almanak. Maar het was pas in de tweede helft van de 19e eeuw dat een overvloed van promotionele producten ontwikkeld werd en op de markt gebracht, wat heeft geleid tot de geboorte van de industrie zoals die nu bekend is.

Jasper Freemont Meek was een van de eerste belangrijke deelnemers aan deze ontluikende industrie. Hij bezat een kleine krant in Coshocton, Ohio, en net als veel andere kleine kranteigenaren van die tijd, vulde hij zijn inkomsten door het aannemen van loondruk, die zijn drukpers gebruikte tussen edities door.

Na het zien van een kind dat met haar schoolboeken in haar arm die in het vuil viel op Main Street kwam Meek bij zijn vriend aan, de heer Cantwell eigenaar van Cantwell Shoes, met het idee over het opbouwen van winkelverkeer, naamsbekendheid en uiteindelijk verhogen van de omzet. Meek’s idee was om een jute boekentas met een eenvoudige maar directe reclameboodschap te bedrukken met “Buy Cantwell Shoes.” Cantwell zou ieder kind dat in zijn schoenwinkel kwam een gratis tas geven. De kinderen zouden deze tas dragen als ze liepen van en naar school, zodat de naam Cantwell’s door de hele stad zou worden gezien. Mr. Meek vervaardigde de boekentas, bedrukte de reclameslogan met zijn drukpers en beiden, Meek en Cantwell, plukte de vruchten ervan.

Na de lancering van nog succesvol promotie-product, bedrukte paardenhoezen, te zien op vrijwel ieder paard in de stad, begon Meek officieel zijn eigen innovatieve en succesvolle promotionele producten bedrijf, de Tuscarora Advertising Co. Hij stelde een salesteam samen die tot 1889 speciale items zou verkopen met nagenoeg geen concurrentie.
Ironisch genoeg was Meek’s eerste concurrent Henry D. Beach een andere kleine krantenman uit Coshocton, Ohio. Beide mannen waren zeer competitief en wilden de eerste nieuwe producten creëren door het opdrukken van reclame op iets dat door middel van een drukpers kan worden uitgevoerd, te weten: stoffencaps, schorten, hoeden voor paarden, zakken voor knikkers, rijtuigzwepen, kaartendoosjes, kalenders en waaiers.
Beach was de eerste die een belang zag van het bedrukken van metalen borden, en al snel raakte ook Meek geïnteresseerd in dit proces. Beiden waren zich ervan bewust dat het perfectioneren van een drukproces voor metaal een hele nieuwe productlijn zou openen. Ze slaagden hier beiden in, en hoewel Beach het proces als eerste beheerste, waren beiden succesvol, en gingen verder met het produceren van metalen reclameborden (Coca-Cola® en wat bier bedrijven zijn de bekendste), die vandaag de dag gewilde verzamelaarsobjecten zijn.

Nog twee kranteigenaren, Thomas D. Murphy en Edward Burke Osborne, uit Red Oak, Iowa, worden beschouwd als de ontdekkers van de kunstkalender in de late jaren 1800. Net als Meek en Beach, zochten ze een bedrijf om hun persen gaande te houden en extra inkomsten te genereren. Osborne had het idee om een aquarel van het nieuwe Red Oak gerechtsgebouw op karton af te drukken met reclame geplaatst rond het schilderij met toevoeging van een kalender. De kalender was meteen een groot succes, en zelfs vandaag de dag is er geen huis of kantoor zonder deze kalender.
De verkoop van advertentieruimte op kalenders was niet nieuw, maar voor Murphy en Osborne, had niemand gedacht aan het plaatsen van mooie kunst op deze kalenders. De mannen kochten foto’s en schilderijen op van verschillende kunstenaars. Ze verbeterde ook afdrukmogelijkheden zodat drie-kleuren beelden van de originele schilderijen konden worden afgedrukt. Tegen 1894  hadden Murphy en Osborne 94 mensen in dienst, waaronder 14 accountmanagers voor de verkoop, en ze produceerde tussen de twee en drie miljoen kalenders.
Aan het einde van datzelfde jaar eindigden Murphy en Osborne hun partnerschap. Murphy verkocht zijn belang in het bedrijf aan Osborne en Osborne ging de activiteiten uitbreiden. Om dichterbij de kunst- en zakelijke wereld te zijn, verhuisde hij het bedrijf naar Newark, N. J., daarna bedacht hij een prijsstelling schema en verwierf een nieuw drukproces, nu bekend als boekdruk. Later breidde Osborne zijn zeer succesvolle kalenderbedrijf wereldwijd uit, met het opzetten van fabrieken in Toronto, Londen en Sydney, Australië.

Geschiedenis van de vereniging

In 1904 hebben vertegenwoordigers van 12 promotionele producten van de fabrikanten (fabrikanten van reclame goederen) ingestemd om een brancheorganisatie te vormen. De leden bespraken kwesties zoals prijsstelling, nieuwe ideeën, zakelijke verliezen, het begeleiden van verkopers, het huishoudelijk reglement en operationele procedures werden aangenomen voor de branchevereniging. Benjamin S. Whitehead, eigenaar van een promotionele producten productiebedrijf in Newark, N.J., werd de eerste voorzitter. De eerste naam van de organisatie was de Advertising Manufacturers Association.

Rond 1906 had de vereniging 56 leden en een erelid, Henry S. Bunting, die de officiële publicaties van de vereniging gepubliceerde. Mr. Bunting publicaties, samen met zijn boek over promotionele producten en hun impact op de groei van de  markt droegen sterk bij aan de erkenning van de industrie. In 1912 stemde de  Reclame Federatie van Amerika in om promotionele producten als een legitiem reclame-medium te zien.
Het organiseren van beurzen werd een deel van het verdrag van de vereniging in 1914, met 32 exposanten op de eerste show. Beurzen vormen nu een belangrijke rol in de samenkomsten van de Promotional Products Association welke tweemaal per jaar gehouden worden. Tijdens de wintershow in 1999, waren er meer dan 4.000 stands die 1.400 exposanten vertegenwoordigden.

In 1928 vierde de vereniging haar 25-jarig bestaan met meer dan 132 leden. Nu een invloedrijke branchevereniging, had de vereniging vele dingen bereikt in de eerste 25 jaar, met inbegrip van uniformiteit in de voorwaarden en de handelspraktijken, en tot vaststelling van de reclame specialiteiten als een reclame-medium.
De sector werd zwaar getroffen tijdens de depressie, maar in de late jaren 40 was de handel weer booming, met industrie verkoopcijfers van $ 124.000.000 opgenomen in 1947. In 1961 begon de Vereniging met het aanbieden van Executive Development seminars. In reactie op hun populariteit, is de vereniging educatieve seminars blijven aan bieden aan leden met nieuwe manieren om te helpen hun bedrijf winstgevender en doeltreffender te maken.

In 1966 was het ledenaantal 1.211 leden, en het aantal exposanten dat jaar was meer dan 300. Vandaag de dag is het ledenaantal meer dan 10.000 leden met een omzet van $ 17.5 miljard.
 

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Nieuws & weetjes

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s