Een hoge Return On Investment met uw promotionele pen

In de wintermaanden is er 1 sport waar je de meeste bereik als sponsor hebt. Als de meeste schaatsers over het ijs heen zoeven en dit live op de tv wordt uitgezonden naar gemiddeld 2 miljoen mensen per dag zullen de managers wel gniffelend op de bank zitten. Hun merk, hun merkkleur en hun huisstijl is prominent in beeld! De kosten van de sponsoring kost wat maar je bent wel de hele winter goed in beeld.

Er is echter een kanttekening te plaatsen bij de sponsoring van de schaatspakken. 93,17% van de kijkers vindt de schaatspakken namelijk totaal niet passen en helemaal niet mooi. Dit komt doordat de kleuren van het merk geheel niet gelijk staan met de meest recente modekleuren. De schaatser klagen echter niet aangezien deze schaatser er goed voor betaald krijgen en het bedrijf klaagt niet omdat de schaatsers ermee in beeld rijden. U bent in beeld en dus zijn de sponsorbudgetten goed besteed.

Vrijwillig of verplicht in beeld

Maar nu de hamvraag op het gebied van relatiegeschenken: Als de schaatser zijn dagelijkse rondjes gaat rijden buiten beeld, zou hij dan ook het pak vrijwillig aantrekken? Als hij de kleuren lelijk vindt zal hij waarschijnlijk een ander pak de voorkeur geven die hij wel mooi vindt. Hoe nuttig is het sponsorbudget dan besteed als uw merknaam onderaan in de klerenkast blijft liggen?
Aangezien het hier om sponsorcontracten gaat waar de schaatser verplicht wordt de kleding te dragen zijn de voorgaande vragen irrelevant. Maar wat als het ging om relatiegeschenken en promotionele artikelen? Hier zit een essentieel verschil met sponsoring in. Bij relatiegeschenken is het namelijk van belang dat de ontvanger het geschenk mooi vindt en dat u een Return On Investment (ROI) krijgt van uw promotionele communicatiebudget. Hierbij is het dan van belang dat uw give-away niet onderaan in de kast eindigt, maar dat de ontvanger trots met uw merk loopt te pronken
Onthoudt dat de ontvanger van uw relatiegeschenken geen sponsorcontract getekend heeft. Dus wanneer u een promotionele pen weggeeft, dan maakt de ontvanger een vrijwillige keuze of hij of zij uw merk in beeld zal brengen. Hierbij is één criterium van essentieel belang: vindt de ontvanger de pen mooi of juist niet? Hierbij is het niet van belang of u de pen mooi vindt. Het enige dat telt is dat de ontvanger de pen mooi vindt. Daarom is er de volgende simpele vuistregel:

Mooie pen = hoge ROI op uw promo-budget

Lelijke pen = lage ROI op uw promo-budget

Wat is een mooie promotionele pen?

Wat mooi is, is natuurlijk subjectief. Maar er is wel een belangrijke maatstaf die gebruikt kan worden bij het bepalen wat mooi is en wat niet. Namelijk: mode! De mode bepaalt vaak of uw relatie de pen mooi gaat vinden of niet. Hierbij is de kleur van uw merk niet belangrijk. Dit is toch wel een klassieke valkuil waar vele communicatieprofessionals in stappen. Dit komt meestal door de hoge werkdruk, beroepsblindheid of gewoon liefde voor de eigen huiskleur. Door de voorgaande punten investeren de DS1TFF F50_Prodir_bedrukken_F10_Prodir_bedrukken_F10communicatieprofessionals in promotionele producten met een lage ROI. Wanneer u ervoor kiest om, in plaats van je blind te staren op je eigen merk, de actuele mode en design als startpunt te nemen voor uw investeringen in relatiegeschenken, kunt u het rendement van uw promo-budget verhogen tot wel 80%.
Dit is één van de redenen waarom Zintuig een samenwerking heeft gestart met echte professionele partners in het bedrukken van pennen. Om voorbeelden te noemen werkt Zintuig nauw samen met het Zwitsers/Italiaanse Prodir en het Italiaanse Maxema. Een fabriek in China levert natuurlijk uitstekende budget promotionele pennen maar zal nooit weten wat uw relatie in Nederland mooi zal vinden. Prodir en Maxema weten dit wel. Zo heeft Prodir haar eigen uitgebreide afdeling: Design. Hier zijn ze dagelijks bezig met wat mensen mooi vinden en wat niet. Dit komt uit op mooie design pennen en ook weten ze hierdoor welke kleur pen vandaag de dag in de mode is. Hierdoor zal uw bedrukte pen een extra dimensie krijgen en niet door de ontvanger worden weggestopt onder in de kast. Maxema heeft sinds kort ook een nieuwe stijlvolle pen. Het paradepaardje onder de pennen: de Maxema View V1 – C CR.

viw

Laat het los! Meer aandacht door bescheidenheid

Elke inkoper van promotionele artikelen kan het overkomen: de merkkleur van jouw merk dat jij vertegenwoordigt is compleet uit de mode. Wat doe je dan? Blijf je volhouden dat jouw kleur wel aan zal slaan of kies je voor een andere variant? Als je halsstarrig blijft volhouden dat jouw kleur wel aan zal slaan loop je het risico dat jouw bedrukte pen onderin de kast eindigt. Dit resulteert in een lage ROI en dat wil je niet. Want vergeet niet: jouw concurrenten laten ook pennen bedrukken en denken misschien wel na over design en kleur. Alleen de mooiste pennen zullen gebruikt worden door uw klant en de rest verdwijnt direct uit beeld.

Dus wat kies je? Laat je het los of kies je voor bescheidenheid? Het kiezen voor een trendy hippen pen, waarop het merk van de gever heel subtiel is aangebracht, kan leiden tot een paradox die heel gunstig is voor de ROI: soms ben je meer in beeld, door minder in beeld te zijn.

Er zijn uiteraard ook uitzonderingen op de regel. Zoals elke wet uitzonderingen heeft, heeft ook de wet van de ROI een uitzondering. Om een voorbeeld te geven moet de kleur van een pen van Amstel wel rood zijn. Dit komt omdat deze kleur onlosmakelijk met Amstel vereenzelvigd wordt. Net als dat de kleur pen voor Milka wel lila moet zijn. Maar voor bijvoorbeeld een automerk, computermerk, of het merk van een verzekeraar is dit zelden het geval. De communicatieafdeling van BMW associëren bijvoorbeeld de kleuren blauw-zwart als de juiste kleur voor een pen. Alleen voor de ontvanger en BMW-rijder hoeft dit niet het geval te zijn. Zo rijden veel mensen in een zilveren BMW. Met andere woorden de pen hoeft niet persé blauw-zwart te zijn!

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Nieuws & weetjes

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s