De consumenten in Nederland zijn gek op reclamefolders. Meer dan 82% bladeren folders door voor kortingen en promoties, een grote meerderheid dus. Voor 67% is het zelfs een gewoonte, zij zeggen dat ze het vaak of altijd doen. De Nederlandse consument blijkt ook erg trouw te zijn aan hun winkel. In iets meer dan 20% van de gevallen doen de consumenten in Nederland hun boodschappen wel eens in een andere supermarkt. Vergeleken met de rest van Europa is dit laag, daar ligt het percentage op 37%. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Shopping in tough times’, uitgevoerd door SymphonyIRI. Voor dit onderzoek ondervroegen zij 26.000 inwoners van negen Europese landen.
Niet alleen de prijs is belangrijk
Uit het onderzoek blijkt dat vooral discounters profiteren van een switch tussen supermarkten. Maar niet alleen de prijs is belangrijk voor de consument. Voor de consument is het ook belangrijk om een prettige winkelbeleving te hebben. Belangrijke factoren hiervoor zijn snelheid en gemak.
Retailers doen er ook goed aan om de investeringen in digitale marketing in perspectief te plaatsen, aldus Business insights director Carin Stroeken van SymphonyIRI in RetailTrends. “Ons onderzoek laat zien dat de traditionele media een enorme belangrijke rol spelen. Sterker nog: Consumenten geven aan dat zij ten opzichte van een jaar eerder zelfs minder digitale bronnen zijn gaan gebruiken.” Het advies is dan ook om voor een combinatie te kiezen van de genoemde factoren. De klant wordt steeds meer kieskeurig.