Niet elke marketing strategie is een garantie voor succes, voor een relatiegeschenkenstrategie is het niet anders. Alle strategieën zijn tools die helpen om het uiteindelijke doel te bereiken. Of het nu een simpele distributie van promotionele producten zijn of een landelijke media campagne, het ondersteunt de acties die leiden tot het behalen van het doel. De effectiviteit van relatiegeschenken is afhankelijk van de manier waarop ze gebruikt worden om de doelgroep te bereiken.
Maar hoe kun je een relatiegeschenkenstrategie hanteren die op een effectieve manier zorgt voor het bereiken van je doelen?
Zoals eerder gezegd, net zoals alle andere strategieën in de marketing is er geen formule die exact zegt wat de manier is om succesvol te zijn. Elke expert in de marketing zal bewijzen dat zijn of haar benadering de beste manier is om de hoogte ROI te krijgen. Maar de werkelijkheid is dat er geen exacte weg is die zorgt dat er successen komen. Dit komt omdat elke bedrijfssector en elk bedrijf binnen die sector een andere strategie nodig hebben die bij hun eigen krachten, cultuur en waarden passen. Maar wat natuurlijk wel mogelijk is, is het hebben van een aantal strategieën waar je als bedrijf je eigen draai aan kan geven. Deze strategieën zullen niet alle aspecten van een succesvolle marketing campagne dekken, maar ze dienen als richtlijnen die moeten worden aangepast aan het bedrijf
En voor een relatiegeschenken strategie zien de richtlijnen er als volgt uit:
1. Onderzoek uw doelgroep uitgebreid
Wat bij relatiegeschenken centraal staat is dat het altijd over klant gaat en nooit over u. Het is daarom belangrijk dat er goed marktonderzoek wordt gedaan. Dit moet bij elke marketingstrategie gedaan worden, uiteraard niet alleen bij een relatiegeschenken strategie. Dit is de basis van de campagne van het bedrijf en als dit niet goed gedaan wordt zal dit leiden tot slechte resultate
2. Evalueer de gegevens en kies een evenement waar de doelgroep wordt gevonden
Als het marktonderzoek goed uitgevoerd is moet u al genoeg informatie hebben om de doelgroep van het bedrijf te segmenteren. Dit gebeurd door te kijken naar de geografische, demografische en psychografische segmenten van de doelgroep. En aan de hand van deze segmenten moet u erachter komen op welk evenement u de grootste kans hebt om de doelgroep te vinden.
3. Ontwerp relatiegeschenken die het beste passen bij de markt, het evenement en het merk
Gebaseerd op de segmenten van de doelgroep moet er een relatiegeschenk ontworpen worden dat aansluit op de wensen en behoeften van de ontvanger. Het ontwerp is een belangrijke factor tot het succes van een campagne. Een voorbeeld van effectief ontwerpen is kiezen voor een opvallende logo, opvallende kleuren en een heldere boodschap.
4. Zorg tijden het evenement voor een distributie programma voor relatiegeschenken waardoor de volgende vragen worden beantwoord:
Hoe kan uw doelgroep uw stand tijdens een evenement vinden of hoe worden ze aangetrokken tot uw locatie? Wat is een effectieve manier om relatiegeschenken weg te geven? Wat is de beste manier om de boodschap over te brengen of informatie te vergaren over uw doelgroep tijdens het weggeven van relatiegeschenken?
5. Creëer een georganiseerd systeem om alle informatie te verzamelen.
Deze stap zal het kaf van het koren scheiden, hierdoor wordt duidelijk of het zwakke marketingstrategie is of een sterke. De meeste vergeten deze stap omdat zij geloven dat het succes van relatiegeschenken gemeten wordt aan de hand van het succes van het evenement. Een goed georganiseerd systeem bij het verwerken van de verzamelde informatie zal de ROI bepalen.
6. Maak een programma voor lead follow-up met behulp van de verzamelde informatie.
Hier kunnen we heel kort over zijn. Bel de leads op en ga zaken met ze doen!