Verjaardagscadeautjes bestaan nog geen 100 jaar. Vroeger was het namelijk helemaal niet belangrijk wanneer je jarig was! Pas in de negentiende eeuw werden de eerste verjaardagen gevierd, maar alleen door superrijke mensen en zonder echte cadeaus. Die traditie ontstond pas rond 1920. De jarige kreeg bijvoorbeeld een paar nieuwe schoenen of spullen voor school. Het waren eerder nuttige spullen dan spullen voor vermaak, terwijl we nu heel anders kennen.
Verschillende culturen
Sommige mensen beweren dat het feestvarken doelwit was van boze geesten, cadeautjes werden dan gegeven ter bescherming. Niet iedere cultuur gaat gelijk om met het ontvangen van cadeaus:
– In Suriname is het bijvoorbeeld gewoonte een cadeau na ontvangst niet direct uit te pakken om zo de gever niet te beledigen mocht het cadeau niet in de smaak vallen. Zo is het ook taboe om zeep cadeau te doen, om de suggestie te vermijden dat de ontvanger zou stinken.
– In Japan worden veel cadeaus gegeven maar mogen niet uitgepakt worden, zodat ze doorgegeven kunnen worden, hier staat het principe van het geven echt centraal. De gever weet dus niet wat hij/zij geeft omdat het nooit wordt uitgepakt.
– In Zwitserland zal men z’n uiterste best doen het cadeaupapier niet te scheuren tijdens het uitpakken om niet hebberig over te komen.
– Hiernaast kennen we ook een christelijke gewoonte om als peet of meet een cadeau te geven aan het petekind, zodat het daar in de toekomst geen gebrek aan heeft.
Breng er je boodschap mee over
Cadeaus worden vaak gegeven om een verjaardag felicitatie meer kracht te geven.
Cadeaus worden meestal in speciaal daarvoor bestemd cadeaupapier ingepakt om de nieuwsgierigheid naar wat er in zit te versterken. De meeste mensen vinden het gewoon attent om aan iemands verjaardag te denken. Met een leuk geschenk laat je meestal weten dat je om de ontvanger geeft. Tegenwoordig is het een feest om cadeautjes te kopen, je hebt werkelijk voor alle gelegenheden cadeaus! Voor elke gelegenheid kun je dus een boodschap tactisch overbrengen, door gebruik te maken van een cadeau.
Relatiegeschenken zijn cadeaus!
Cadeaus blijf je koesteren en zijn er in allerlei soorten en maten. Datzelfde geldt in grote lijnen voor relatiegeschenken. Relatiegeschenken zijn cadeautjes om te laten zien dat je om iemand geeft. Het is belangrijk om in het bedrijfsleven ook te laten zien dat je een samenwerking fijn vind of blij bent met je personeel. Het is goed om relaties te onderhouden en met relatiegeschenken kun je zeker een boodschap, op zowel privé als zakelijk gebied, meer kracht geven.
Hoe dan ook, tegenwoordig is jarig zijn een groot feest door al die cadeautjes! Het gaat erom dat cadeautjes je altijd herinneren aan het feit dat het leven een groot geschenk is. Een cadeautje fleurt iemand op en betekent dat iemand om je geeft. Dit werkt zo met verjaardagen, bruiloften en ook op het werk!