De beurs, het moment waarop u zich als bedrijf zo goed en optimaal mogelijk wilt presenteren. Het is de bedoeling dat het bedrijf opvalt. Dit is afhankelijk van het product, maar ook van de doelgroep waarop u wilt inspelen en het imago dat het bedrijf uitdraagt. De eerste stappen voor een succesvolle deelname aan de beurs is op een rijtje zetten wat er te bereiken valt:
1. Nieuwe klanten generen
2. Bestaande klanten aanspreken
3. Nieuwe producten presenteren
4. Netwerk- en relatiebeheer
5. Imago verbeteren
6. Naamsbekendheid verhogen
Handel vanuit het perspectief van de doelgroep, op basis hiervan kunt u vaststellen wat u wilt overbrengen en hoe. Hierbij moet u ook denken aan wat u te spenderen heeft, maak een reële budgettering; aanschaf stand, gewenste beursruimte, personeel, overnachtingen, reiskosten. Blijf vooral bij uw eigen concept. Steek uw energie in plannen die betrekking hebben op het bedrijf zelf, voorkom dat u de plank misslaat.
Opvallen maar ook professioneel blijven
Zorg er te allen tijde voor dat u professionaliteit uitstraalt, denk hierbij aan de invulling van uw standruimte, laat het de kwaliteiten van uw bedrijf uitstralen. De stand op zo’n beurs is het visitekaartje van uw bedrijf en zoals het Amerikaanse spreekwoord luidt: “you can only make a first impression once!”. Onderdelen die naar voren moeten komen zijn; het logo goed zichtbaar en leesbaar, maak duidelijk wat uw bedrijf doet, actueel materiaal en give-aways doen het altijd goed! Laat de uitstraling passen bij uw bedrijf/product.
10 stappen die u kunt doorlopen voor een succesvolle beursdeelname:
1. Bepaal wat uw doelstelling is en hoe u deze wilt gaan behalen.
2. Breng de belangrijkste doelgroep in kaart, wie wil u het liefst bij uw stand hebben?
3. Onderzoek naar waar uw doelgroep behoefte aan heeft. Wat willen ze en wat doet de concurrentie op dit gebied?
4. Stel een doel. Doelen motiveren en stimuleren uw medewerkers.
5. Ontwikkel een strategie. Hoe gaan de doelstellingen gerealiseerd worden? Wat gaat u exact presenteren? Alles van uw bedrijf of een deel?
6. Doe aan marketingactiviteiten. Laat op verschillende manieren merken dat u aan de beurs gaat deelnemen en wat u daar gaat presenteren.
7. Een beursactie doet het ook heel goed, publiek trekt publiek! Organiseer iets dat mensen naar uw stand trekt.
8. Hou rekening in uw planning, tijdens de voorbereiding van de beurs, dat u geen andere plannen maakt die tijdens de beurs vallen.
9. Zorg dat al uw medewerkers op de hoogte zijn van de beurs en de doelstellingen.
10. Zorg voor een goede evaluatie na afloop van de beurs, dit biedt houvast bij de voorbereiding van eventuele nieuwe beursdeelnames.
Één reactie op “Een succesvolle beursdeelname: hoe doe je dat?”
Handige tips! Het klopt inderdaad dat essentiële onderdelen als presentatiewanden, rollup banners en ander beursmateriaal over het algemeen niet over het hoofd gezien. Om je te onderscheiden zijn kwalitatief hoogwaardige presentatiematerialen essentieel maar de strategische tips uit dit artikel dienen zeker als basis van de beursdeelname.