Relatiegeschenken, ze zijn zo oud als de weg naar Rome, maar gaan ze ook met de tijd mee? En wat wil “de tijd” eigenlijk? Voor deze ontvanger zijn relatiegeschenken op dit moment makkelijk in drie categorieën op te delen: “Lekker!”, “Ideaal!” en “Handig-voor-in-de-Sahara”. Denk bij de eerste categorie aan alles wat van bubbels of chocolade gemaakt is. De tweede categorie zijn de handige huishoudelijke artikelen zoals ijskrabbers, pennen en kurkentrekkers. Maar dan die laatste categorie, de welbekende knijpkatten, plastic waterflessen en andere overlevingsartikelen. Wat zonde dat er zoveel geld besteed wordt aan inspiratieloze relatiegeschenken welke hun doel nooit bereiken!
Maar hoe dat doel dan wel te bereiken zonder enorme investeringen? Waar zit de doelgroep wel op te wachten? Met welk origineel cadeau verzekert de donateur zich van de eeuwigdurende liefde en toewijding van de ontvanger? Het antwoord: vraag het aan de ontvangers! Via Twitter kan eenieder zijn/haar volgers het hemd van het lijf vragen. En zullen (nieuwe) klanten ook u het hemd van het lijf vragen! Via de volgende praktische stappen kunt ook u gebruik maken van al deze gratis marktinformatie en leads.
Twitter
De eerste stap is uiteraard het opstarten van een Twitteraccount. Ga naar Twitter en volg alle stappen zorgvuldig. Zorg voor een compleet profiel waarin 2 vragen beantwoord worden “waarvoor kunt u mij bellen” en “hoe kunt u mij bellen?”. Zorg altijd voor actuele contactgegevens! Zo zonde als die nieuwe relatie u op het moment suprême niet kan bereiken voor een offerte of zelfs een order. Vervolg de reis door Twitter door zoveel mogelijk personen te gaan volgen. Denk hierbij aan bestaande relaties, potentiële klanten en branchegenoten. Hoe meer mensen en bedrijven gevolgd worden, hoe beter, want hoe meer volgers u zal genereren. En volgers, zij zijn uw eigen publiek.
Op Twitter kunt u uw waar aanprijzen maar ook vragen stellen. Juist door het stellen van vragen kunt u een groot bereik creëren. Veel Twitteraars vinden het fantastisch om mee te denken over een origineel vormgegeven relatiegeschenk of het meest innovatieve kerstpakket ooit. Door de tweet af te sluiten met #dtv, wat staat voor “durf te vragen”wordt een groot behulpzaam publiek bereikt. Of gooi het eens over een andere boeg en vraag naar het meest memorabele relatiegeschenk. Zodra uw volgers betrokken worden is het goed!
Dashboards
Nu de Twitter account tot leven gewekt is, is het tijd voor de volgende stap: het opstarten van een Hootsuite of Tweetdeck account. Via deze “dashboards” kunt u tweets voorprogrammeren maar ook in verschillende “streams” voor u relevante informatie volgen. Door tweets (berichten op Twitter) voor te programmeren wordt een hoop tijd bespaard en wordt het bereik van een bericht gemaximaliseerd. Twitter is een snel medium, een tweet is zo verzonden maar ook zo weer verdwenen, herhaling is dus essentieel.
In de eerder genoemde dashboards kunt u diverse opdrachten opgeven. Zo zijn alle tweets over dat specifieke onderwerp eenvoudig inzichtelijk. Geeft bijvoorbeeld de zoekopdracht “relatiegeschenk lang:nl” in en álle tweets die in het Nederlands met het woord relatiegeschenk worden verzonden komen in het vizier. Zo ziet u precies wat uw concurrenten vertellen, maar ook welke (potentiële) klant op zoek is naar een relatiegeschenk! Het enige wat u hoeft te doen is de klant in kwestie te benaderen en tot zaken te komen.
Relatiegeschenk van de toekomst?
Trek die nieuwe Twitter-schoenen eens aan. Vraag uw klanten van de toekomst om mee te denken over het relatiegeschenk van de toekomst. Ga de verbintenis met uw volgers aan. Ga buiten de gebaande paden, want één ding is mij heel duidelijk geworden; maar bar weinig leveranciers van relatiegeschenken maken gebruik van de ongekende mogelijkheden van Twitter. Bent u de volgende keer de eerste die mij laat weten dat u een fantastisch voorstel heeft voor een relatiegeschenk? U kunt mij vinden onder @MargrietHilde 😉