Internet heeft de wereld voor goed veranderd. Het zoeken naar informatie wordt steeds makkelijker en het aanbod aan webwinkels is gigantisch. Het vertrouwen in het webwinkelen neemt toe. Dit is deels te wijten aan giganten zoals Bol.com of Zalando die jaarlijks miljoenen euro’s uitgeven aan tv commercials. Het klantenbestand van de online branche groeit en hierdoor worden zij geneigd om meer te investeren in de klantrelatie. Relatiegeschenken zijn hiervoor een relatief voordelige optie. De return on investment bij relatiegeschenken ligt hoger in vergelijking met adverteren in een magazine. Zo investeert Combell, een bedrijf gespecialiseerd in webhosting en dommeinnamen, effectief in relatiegeschenken.
Combell
Combell zet relatiegeschenken in om bekendheid te genereren en om de relatie met de klanten te intensiveren. Veel bedrijven vergeten dat huidige klanten belangrijker zijn dan het aantrekken van nieuwe klanten. Een goede klantrelatie is essentieel om te overleven in tijd van crisis. Combell benadert klanten door middel van evenementen en interactieve workshops. Het doel van deze contactmomenten is om klanten en prospects te overtuigen van de kwaliteit en diensten die Combell aanbiedt. Na deze evenementen/interactieve workshops geven zij relatiegeschenken weg om zo ‘on top of mind’ van de doelgroep te blijven. De succesformule van Combell is volgens de woordvoerder als volgt: “Wij geven niet zo maar relatiegeschenken weg, maar kiezen voor relatiegeschenken die nuttig zijn voor onze doelgroep. Op die manier worden onze relatiegeschenken altijd positief ontvangen en behalen we optimaal rendement.” Oftewel wijze woorden die voor ieder bedrijf van toepassing zijn.