Categorieën
Nieuws & weetjes

Top 5 veel voorkomende fouten bij relatiegeschenken campagnes

top vijf veel voorkomende fouten relatiegeschenkenBedrijven zetten relatiegeschenken in voor diverse doelstellingen. Het verbeteren van de klantrelatie of het verhogen van de retentiewaarde zijn de meest gebruikte doeleinden. Diverse studies, bijvoorbeeld van het PPAI, hebben bewezen dat relatiegeschenken een effectief communicatiemiddel zijn. Toch zijn er gevallen bekend waarbij een relatiegeschenkenactie niet zijn doel bereikt. Vandaag een artikel over de top vijf meest nutteloze relatiegeschenken.

1.    Simpele bedrukte pen met uw eigen logo voor een belangrijke relatie
Het klinkt logisch, maar in de praktijk maken wij vaak mee dat bedrijven goedkope bedrukte (bal)pennen weggeven aan een exclusieve relatie. Bedrukte pennen zijn effectief als u awareness wilt creëren of de naamsbekendheid wil versterken, maar niet om een waardevolle klantrelatie te laten zien dat u de samenwerking waardeert. Kies dan voor een luxueus relatiegeschenken, zoals een iPod docking station of iets dergelijks.

2.    Bedrukte aanstekers voor niet-rokers
Aanstekers zijn samen met pennen, textiel en usb sticks de meest populaire relatiegeschenken. Ze worden in het algemeen dus ook positief ontvangen. Toch is een aansteker niet erg geschikt voor een doelgroep die overwegend bestaat uit niet-rokers. Veel bedrijven kiezen voor een relatiegeschenk op basis van prijs en vergeten hierbij de eigenschappen en verwachtingen van de doelgroep in kaart te brengen. Houd hier rekening mee!

3.    Last minute kerstpakket met bedorven voedsel
Een kerstpakket is een ‘must have’ voor uw personeel in december. Met een kerstpakket is het mogelijk om uw waardering te tonen aan uw personeel. Stel u kiest voor de, inmiddels, populaire biologische kerstpakketten, zorg dan dat de inhoud van het pakket niet bedorven is of eigenlijk niet lekker meer is, omdat het oudbakken of iets dergelijks is. Als u voor een last minute beslissing staat, houd dan wel het overzicht.

4.    Verkeerde kleur voor de doelgroep
De kleurkeuze van de opdruk of van een relatiegeschenk is van groot belang. Een motorclub geeft u geen rose bedrukte pennen en leden van de VVD geeft u geen rode jas met een logo. Deze voorbeelden zijn natuurlijk overdreven, maar het gebeurt echt! Is uw huisstijl blauw kies dan niet voor rood. De kleur speelt een belangrijke rol bij relatiegeschenken.

5.    Een stropdas van de zaak!
Smaak is persoonlijk en dat is maar goed ook. Stropdassen zijn originele relatiegeschenken, mits ze van goede kwaliteit zijn  en niet volledig bedrukt worden met een logo of nog erger… een slogan. Werkelijk niemand zal een stropdas van de zaak dragen, misschien als u het als bedrijf verplicht…

Plaats een reactie