Persoonlijke geschenken, het is een veelgehoord begrip. Iedereen wil haar relaties een mooi geschenk geven dat ook nog een persoonlijke touch heeft. Vaak hoor ik ondernemers zeggen dat ze graag het logo van de klant én het eigen logo op het geschenk gedrukt willen hebben om de relatie extra te benadrukken. Dit is erg duur, omdat er per geschenk een andere opmaak benodigd is. En daarbij betaalt u keer op keer de instelkosten.
Segmenteren
Om persoonlijk geschenken toch betaalbaar te maken, is het slim om eerst uw klantenbestand te segmenteren. Vaak hebben bedrijven zelf al een segmentatie ondergaan, door de klanten in groepen te plaatsen. Daarbij kunt u denken aan:
- A- klanten: De allerbelangrijkste klanten, die absoluut niet kwijtgeraakt mogen worden. Zij zorgen voor de meeste omzet en winst.
- B- klanten: Belangrijke klanten die in potentie kunnen doorgroeien tot topklanten. Zij zorgen voor een gezonde winst per order.
- C- klanten: Klanten die minder grotere orders plaatsen, maar voor de liquiditeit wel belangrijk zijn.
- D- verliesgevende klanten: Alle klanten die verliesgevend zijn en waar afscheid van genomen dient te worden.
Bij elk van bovenstaand segment kunt u een budget opgeven. Klanten die u absoluut wilt behouden krijgen bijvoorbeeld een geschenk met meer waarde dan C-klanten.
Persoonlijke geschenken
Wanneer u het budget voor klanten heeft bepaald, kunt u gaan kijken welke geschenken het beste bij uw klanten passen. Bij Top klanten kunt u op zoek gaan naar specifieke geschenken die direct passen bij hobby’s en interesses. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een liefhebber van aquaria en tropische vissen die u een relevant relatiegeschenk geeft.
Voor de groep groeiende klanten kunt een meer ‘standaard’ geschenk kiezen. Een dergelijk geschenk past precies bij uw bedrijf, waardoor het geschenk ook bij uw klant past. Deze geschenken kunt u dus in een grotere oplage bestellen, waardoor deze geschenken ook goedkoper aangeschaft kunnen worden. Bij dit geschenk kunt u een kaart cadeau doen met een persoonlijk tekst over de klant. Deze kaart kan volledig gepersonaliseerd worden, met logo’s en teksten. Een absolute meerwaarde!
Dit artikel is geschreven door Freek Hogeboom (@fhogeboom) van Cardies.nl