Het maken van onderscheid ten opzichte van de concurrentie is voor veel bedrijven in verschillende sectoren essentieel. Marketing- en innovatiebureau Six Fingers heeft onderzocht hoe het staat met dat onderscheidend vermogen van Nederlandse bedrijven. Om antwoord te krijgen op vragen als: Op welke punten onderscheiden succesvolle bedrijven zich? Waar halen bedrijven hun inspiratie vandaan? En wat zijn de veel voorkomende struikelblok? Maar liefst 470 organisaties uit het Nederlandse bedrijfsleven hebben hieraan meegewerkt. Het onderzoek bracht een aantal veelzeggende uitkomsten naar voren.
Het verschil maken loont!
Voor veel bedrijven staat juist het vasthouden aan het bekende centraal in 2012. Zo blijkt het onderzoek dat maar liefst 40% blijft vasthouden aan de ingeslagen weg. In plaats van te innoveren en onderscheiden, kiezen veel bedrijven door de heersende onzekerheid ervoor om het voor alsnog bij het oude te laten. Veel conservatieve bedrijven zien het formuleren van een innovatieve en onderscheidende ondernemingsstrategie als struikelblok en weten niet waar zij de inspiratie vandaan halen. Van de succesvolle bedrijven krijgt maar liefst 30% inspiratie en ideeën door te kijken naar succescases van bedrijven uit andere sectoren. Het kijken naar succesverhalen uit andere branches één van de succesfactoren is om een succesvol bedrijf te worden.
Wanneer de focus op onderscheidend vermogen gelegd wordt, worden organisaties eerder succesvol. Uit het onderzoek blijkt dat 82% van de onderscheidende bedrijven succesvoller is dan hun collega-bedrijven binnen de sector. Succesvol is hier gedefinieerd aan de hand van parameters zoals behalen financiële doelen, het merk en het opbouwen van langdurige