Dat sluikreclame niet alleen van deze tijd is kun je zien op de foto hiernaast. Een fragment uit de film ‘’The Seven Year Itch’’ met Marilyn Monroe uit 1955 had al een scene waarin duidelijk ‘Bell potato chips’ werden gepromoot. Alleen nu is sluikreclame op radio en televisie is wettelijk verboden. Wanneer er reclame wordt gemaakt buiten de daarvoor bedoelde reclameblokken om horen bedrijven en omroepen dat aan te geven. Door middel van een duidelijke vermelding van de sponsor van het programma. Dit wordt gecontroleerd en gehandhaafd door het Commissariaat voor de Media. Zij legen dan ook boetes op wanneer er het niet wordt na geleefd. De deelname van adverteerders aan programma’s wordt daarom aangekondigd voor het programma of in de aftiteling, en steeds vaker ook op het moment dat een te promoten product in beeld komt.
Subtiel opvallen
Deze maatregel is gelukkig nog niet van pas op promotionele producten en relatiegeschenken. Hoogstwaarschijnlijk zal dat ook nooit het geval zijn. De artikelen lenen zich daarom altijd nog uitstekend voor het promoten van een bedrijf of merknaam. Door middel van een bedrukking op het product zal uw marketing-boodschap subtiel aan het licht komen. Als zijnde een vorm van ‘sluikreclame’ wordt deze vaak onbewust door de gebruiker van het promotionele product of relatiegeschenken opgenomen tijdens een dagelijkse bezigheid. Eenmaal opgenomen blijft de boodschap vaak lang bij.