Gister kwam het officiële bericht naar buiten over het vallen van het kabinet. Het Catshuisberaad liep dit weekend stuk, de gedoog steun verdween en een val van het kabinet was onafwendbaar. Mark Rutte heeft op maandagmiddag Koningin Beatrix geïnformeerd over de ontstane situatie: ‘’Het kabinet is niet langer’’. Met de val van het kabinet ligt de weg naar de volgende verkiezingen weer open. De politieke partijen zullen alle zeilen bijzetten om zoveel mogelijk kiezers aan zich te binden en hiervoor hevig campagne voeren.
Relatiegeschenken voor de kiezer
De campagneteams van de partijen zullen grootse plannen uit de doeken doen om de aandacht van de kiezer te trekken. In de aanloop naar de verkiezingen is het namelijk essentieel om als partij veel in beeld te zijn. Het partijbeeld moet in de gedachte van de kiezer blijven ‘rondzweven’. Dit gebeurt op vele manieren; door het uitzenden van reclameboodschappen, plakken van aanplakbiljetten, het flyeren op straat. Alle vormen van promotie komen voorbij. Zo ook nadrukkelijk het gebruik van relatiegeschenken. De politieke partijen zullen gebruik maken van relatiegeschenken om zo de kiezer voor zich te winnen. Door bruikbare relatiegeschenken uit te delen blijven de politieke partijen op een positieve manier hangen in de gedachten van de kiezer. Deze positieve associatie kan aan het einde van de rit net de doorslag geven.
Stelt u zich eens voor: Een zwevende kiezer die al twijfelend in het stemhokje plaats neemt. Nog steeds zonder een keuze te hebben gemaakt, neemt hij de pen van het stembureau in de hand. Bij het zien van de pen, denkt hij terug aan de verkregen rode PvdA pen. De associatie met dit relatiegeschenk trekt hem over de streep en hij maakt zijn keuze op het stembiljet duidelijk. Kortom relatiegeschenken helpen bij het verkrijgen van het juist aantal zetels.