Voor het tonen van waardering aan bestaande klanten of om nieuwe klanten aantrekken is het inzetten van relatiegeschenken een goed middel. Relatiegeschenken of promotie artikelen zijn bruikbaar voor ieder bedrijf. Voor een kleine onderneming zowel als een grote multinational zijn relatiegeschenken een relatief goedkoop en efficiënt middel. Zeker in vergelijking met andere vormen van marketing waarbij intensieve strategische planning nodig is en een substantieel budget. Een relatiegeschenk is een biedt uitkomst. Maar wat geef ik aan wie?
Exacte marketingdoeleinden
Om uit te zoeken welk relatiegeschenk het beste werkt moet er gekeken worden naar het exacte doel dat bereikt moet worden. Om bijvoorbeeld waardering te uiten voor bestaande zakenrelatie is het erg belangrijk om een goed doordacht en vooral bruikbaar geschenk te geven. Het moet iets zijn iets zijn waar de zakenrelatie echt wat aan heeft en gedurende een langere periode kan gebruiken. Dit maakt de waardering vele male groter en verbeterd de zakenrelatie. Ook voor het bereiken van potentiele klanten is het belangrijk om een zorgvuldig doordacht promotie artikel te geven. Een artikel waarin het bedrijf goed naar voren komt helpt de ontvanger het bedrijf op een positieve manier te herinneren. Het is dus essentieel om een geschenk te geven dat zowel relevant is als betekenis vol en bruikbaar. Een aantal aspecten om in gedachten te houden bij het maken van een geschikte keuze:
- Kom zoveel mogelijk te weten over de (potentiële) cliënt voor de keuze van het relatiegeschenk gemaakt wordt.
- Geef een relatie geschenk wat er uitspringt in een zee van promotie artikelen van andere bedrijven. Iets creatiefs en doordachts waar over gesproken zal worden en stof geeft tot na denken.
- Denk aan een relatiegeschenk wat herhaaldelijk gebruikt kan worden. Hierdoor is het geschenk effectiever en blijft de belangstelling groter op de lange termijn.
Het krijgen van een geschenk is natuurlijk altijd fijn, maar een treffend geschenk des te meer!