Zonder een goede vraag zal er geen goed antwoord te zijn. Het beginpunt van een succesvolle promotionele campagne is een goede briefing. Het leuke van een briefing is dat het tot een positief resultaat leidt en een duidelijk inzicht brengt in de knelpunten. Een goede briefing is kort, maar bevat alle essentiële voor de aanbieder van relatiegeschenken. Hieronder leest u een aantal sleutelwoorden die veelal in de relatiegeschenkenbranche worden gebruikt.
- Doelstellingen: Wat is het doel van uw promotionele campagne? Probeer te omschrijven wat u precies wilt bereiken met uw promotionele campagne.
- Doel van het relatiegeschenk: Wat is precies het doel van het relatiegeschenk? Past het relatiegeschenk bij uw corporate identity?
- Doelgroep: Wie zijn de ontvangers en gebruikers van uw promotionele artikelen? Zijn er intermediairs die een belangrijke rol spelen? Wat verwacht de doelgroep van een relatiegeschenk?
- Aantal: Hoeveel promotionele producten heeft u nodig? Bij hogere aantallen is er sprake van staffelkorting.
- Boodschap: Wat voor boodschap wilt u naar de ontvanger uitdragen?
- Budget: Welk budget is er beschikbaar voor relatiegeschenken?
- Planning: Wanneer wilt u de relatiegeschenken in ontvangst nemen? De levertijd kan verschillen van 5 werkdagen tot 3 werken.
De belangrijkste regel voor het opstellen van een briefing is nog steeds. ‘Keep It Short and Simple’ (KISS). Probeer zoveel mogelijk knelpunten te vermijden, zodat u aan het eind van de rit efficiënt met uw tijd bent omgegaan. Tijd is schaars!