Herkent u dat gevoel dat u even niet meer weet wat voor een relatiegeschenk u nu weer moet kopen? Relatiegeschenken kunnen van grote waarde zijn, zowel om nieuwe klanten te bereiken, maar ook om bestaande klanten te onderhouden. Maar wat zijn waardevolle relatiegeschenken, die de doelgroep bereiken en waarmee je het doel van een relatiegeschenk mee bereikt? Vergeet hierbij dat het geven van een geschenk niet meer of minder is dan een boodschap overbrengen via een andere marketing weg.
Hieronder 5 tips voor bij het kiezen van een goed relatiegeschenk.
1. Verdiep je in de ontvanger
Belangrijk is dat jouw geschenk een bepaalde emotionele waarde toevoegt. Belangrijk is dus om je te verdiepen in de ontvanger. Weet wat de interesses en hobby’s zijn van de ontvanger.
2. Geschenk persoonlijk maken
Handig is om het geschenk zo persoonlijk mogelijk te maken. Vaak creëer je daar ook emotionele waarde mee. Een cadeau persoonlijk maken kan door allerlei technieken die er tegenwoordig zijn om producten te bedrukken met foto’s of bijvoorbeeld kleuren. Eventueel kan je de kleuren kiezen van jouw bedrijf.
3. Zorg voor bruikbaarheid
Houd rekening met het feit dat je geschenk bruikbaar en nuttig is. Als je dat niet het geval is, is er een grote kans dat je geschenk in de prullenbak eindigt.
4. Milieuvriendelijke producten
Tegenwoordig is het een trend om milieuvriendelijke producten te geven als geschenk. Veel mensen zijn bezig met het milieu en dit aspect doet het dan ook goed bij Fox relatiegeschenken.
5. Kosten & baten
Als laatste is het belangrijk om de kosten en baten in de gaten te houden. Bekijk hoe belangrijk een bepaalde klant is of hoe potentieel een bepaalde klant is. En bepaal dan wat een relatiegeschenk mag kosten. Het moet wel opwegen tegen de toegevoegde waarde.
Dit artikel is geschreven door Paula Timmer van Fox Promotions.