De laatste jaren is het steeds moeilijker geworden om relatiegeschenken te kiezen. Hier zijn verschillende redenen voor te geven. Ten eerste is de keuze gegroeid van enkele honderden verschillende relatiegeschenken in de jaren tachtig tot vele duizenden tegenwoordig. Daarnaast kan bij voldoende oplage vrijwel ieder gebruiksvoorwerp in een relatiegeschenk worden veranderd. Reclamebureaus maken hier gretig gebruik van.
Ontvangers van relatiegeschenken zijn steeds meer gewend
De tweede reden dat het moeilijker is geworden om relatiegeschenken uit te kiezen is dat relaties steeds veeleisender worden. Tegenwoordig zijn relatiegeschenken zoals bedrukte pennen nog wel geschikt om weg te geven. Als een organisatie echter op wil vallen is een iets origineler relatiegeschenk vereist. En om hiermee te komen is het belangrijk dat er goed wordt nagedacht en wordt gekeken naar de eigen organisatie, concurrenten en doelgroep.
Doelgroepgericht relatiegeschenken uitzoeken
Dat laatste is gelijk ook de derde reden waarom het moeilijker is geworden om goede relatiegeschenken uit te zoeken. Er moet steeds meer rekening worden gehouden met de doelgroep als een bedrijf zich met relatiegeschenken wil onderscheiden. Of als een bedrijf zich hoe dan ook wil onderscheiden. Daardoor is het van groot belang om te zorgen dat relatiegeschenken in de marketingstrategie passen. Al met al nog een heel verhaal om goede relatiegeschenken uit te kiezen.