Natuurlijk zijn er meer redenen dan 5 om relatiegeschenken weg te geven. Hier is echter een vijftal redenen neergezet waarin goed gebruik te maken is van relatiegeschenken.
- Als promotiemiddel. Relatiegeschenken horen bij de meest effectieve promotiemiddelen. Het zou zonde zijn om een dergelijke kans te laten liggen.
- Met kerst. Voor werknemers geeft het een gevoel van waardering wanneer zij een kerstgeschenk krijgen. Ook zijn relatiegeschenken voor de kerstdagen een goede manier om uw relaties aan te halen
- Om relaties te verstevigen. Voor bedrijven is het van belang een goede relatie met hun klanten op te bouwen. Bedrijven met veel kleine klanten zullen eerder voor wat goedkopere relatiegeschenken kiezen. Bedrijven met grotere klanten kunnen wat dat betreft iets meer uitpakken.
- Om schade te beperken. Als er iets mis is gegaan bij een dienst of product dat een bedrijf levert, kan een relatiegeschenk als goedmaker werken. Dit kan voor het behoud van de klant zorgen. Of voor extra waardering, omdat de klant nu zeker weet dat het bedrijf alles doet voor de klant.
- Om van een eenmalige klant een terugkerende klant te maken. Dat kleine beetje extra kan er precies voor zorgen dat een klant het bedrijf onthoudt. Hierdoor is de kans dat de klant terug komt veel groter en wordt het vaste klantenbestand groter.