Super de Boer heeft onderzoek laten doen naar wat consumenten vinden van spaaracties. Het onderzoek werd uitgevoerd door Goos Marketing Research onder 507 respondenten. Van de uitkomsten van dit onderzoek kan men zeggen dat ze een indicatie zijn van de totale populatie. Met totale populatie worden alle consumenten bedoeld.
“Ik wil het liefst gratis producten”
Uit het onderzoek blijkt dat spaaracties populair blijven. Iedereen doet soms of altijd mee aan spaaracties (89%). Bij een spaaractie heeft men het liefst gratis producten als geschenk (54%). Daarna geeft men de voorkeur aan praktische producten voor in het huishouden of vrijetijdsbesteding (26%). Er is verdeeldheid bij de antwoorden op de vraag of een spaaractie ook leidt tot meer bestedingen bij de betreffende supermarkt. De ene helft denkt van wel (46%), de andere van niet (54%).
Voor een derde van de consumenten is de crisis wel een motief om nu vaker aan spaaracties deel te nemen dan anders (33%). Vooral praktische en nuttige huishoudelijke artikelen doen het vanwege het huidige economische klimaat nu nog beter als geschenken voor spaaracties (58%) dan anders. De spaaractie niet af kunnen maken is een grote frustratie.