Mokken, T-shirts en beeldjes – het lot van lelijke souvenirs volgens

Hotel.info de online hotel reserveringsserviceDe herfst is begonnen en ook de laatste vakantiegangers zijn weer terug. Veel mensen komen elke keer weer thuis met een aandenken. Veel van deze souvenirs blijken een praktische, bijzondere of smaakvolle aanwinst, maar sommige voorwerpen zijn nu niet bepaald een cadeau waar een ander op zit te wachten. hotel.info, de gratis online hotelreserveringsservice voor meer dan 210.000 hotels wereldwijd, vroeg haar boekingsklanten* welke ervaringen zij met souvenirs hebben.

Het resultaat:
– Circa 44% van de ondervraagden heeft al eens een onpraktisch aandenken gekregen
– Bijna de helft van de deelnemers aan de enquête heeft het ongewenste cadeau uit het zicht opgeborgen
– Circa 25% zet het souvenir puur uit beleefdheid neer

Op de vraag “Hebt u al eens een onpraktisch of weinig smaakvol souvenir gekregen?” antwoordde 56% van de deelnemers aan de enquête het geluk te hebben gehad nog nooit een onnodig huishoudelijk voorwerp te hebben gekregen. Vaatwerk, zoals (wand)borden of mokken, wordt met name genoemd op de vraag welke voorwerpen weinig enthousiasme ontlokken. Beeldjes in allerlei uitvoeringen worden echter ook niet gewaardeerd. T-shirts en magneten staan ook onder aan de lijst met favoriete geschenken, evenals aanstekers.

Kies voor een gewenst relatiegeschenk
Ongewenste cadeaus worden vaker weggegooid dan doorverkocht: 12% van de voormalige bezitters geeft toe in het verleden een souvenir te hebben afgedankt. 25% van de ondervraagden geeft aan souvenirs puur uit beleefdheid neer te zetten of te gebruiken. Voor de meerderheid hebben de geschenken weinig waarde: bij 44% van de ondervraagden belanden ongewenste geschenken in de kelder, op zolder of in de kast. Ruim 30% geeft ontvangen souvenirs die niet in de smaak vallen aan iemand anders.

Wat zijn effectieve relatiegeschenken?
Toch gaf ruim 38% van de ondervraagden aan al eens een bijzonder of interessant souvenir te hebben gekregen. Vooral horloges, schelpen en houtsnijwerk werden genoemd. Ook culinaire specialiteiten en alcoholische dranken zijn geliefd. In de lijst met meest opmerkelijke geschenken worden genoemd: een nagelknipper met een afbeelding van William en Kate en, nog opvallender, een scalpel.

Tegelijkertijd beweert 33% van de deelnemers aan de enquête zelf al eens een interessant souvenir te hebben meegebracht van vakantie. Het mag duidelijk zijn dat het hierbij niet ging om mokken of T-shirts. Volgens deze deelnemers zijn onder andere specerijen, muziekinstrumenten of bloemzaden bijzondere souvenirs die de moeite van het meenemen waard zijn. Ook schilderingen en uit hout gesneden poppen trekken de aandacht van toeristen. En eenvoudig doch populair: zand van het bezochte vakantieoord.

Advertenties

Een reactie plaatsen

Opgeslagen onder Nieuws & weetjes

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s