U wilt een uitstekende medewerker, een trouwe leverancier of een nuttige sponsor belonen, of gewoon dankbaarheid tonen aan uw collega’s die in uw organisatie werken? Dit kunt u gemakkelijk doen door een relatiegeschenk te geven. Tegenwoordig weten bedrijven dat het evenzo belangrijk is om bestaande relaties te koesteren als nieuwe potentiële klanten aan te trekken. Medewerkers die een goede service aanbieden of klanten die bewezen hebben dat ze van onschatbare waarde zijn voor het bedrijf verdienen erkenning als een waardevol en onmisbaar deel van de business. Relatiegeschenken zijn daarom een belangrijk deel van gezonde werk relaties geworden.
De gepercipieerde waarde van een relatiegeschenken
Als u een relatie geschenk geeft, is het belangrijk dat de gepercipieerde waarde van het geschenk hoog is. Dat betekent niet dat het overdreven duur moet zijn zoals design meubels, maar het moet waarde bevatten voor de ontvanger. Een geschenk voor je belangrijkste klanten moet dit feit ondersteunen. Uw klanten weten hoe waardevol ze voor uw bedrijf zijn door wat ze geschonken krijgen – kitscherige geschenken moet u daarom in elk geval vermijden.
Het is goed om iets persoonlijks te geven – ik moed uw aan om iets te geven dat de ontvanger zelf kan gebruiken en niet iets voor hun bedrijf. Een elegante design lamp voor bij hen thuis bijvoorbeeld. Een geschenk kan ook verschillend zijn afhankelijk van de positie van de medewerker of klant in het bedrijf.
Een geschenk die je aan je baas zou geven, is waarschijnlijk zinloos voor een lagere medewerker. Het is vanzelfsprekend een zakelijk geschenk voor een specifieke persoon te personaliseren zodat dit ook wordt gekoesterd door de ontvanger. Als de ontvangers een team zijn is het wel mogelijk om ze allemaal iets identiek te geven. Dit geeft het gevoel van een gemeentelijk doel en samenwerking.