Er zijn tegenwoordig zoveel aanbieders van bedrukte pennen. U ziet door de bomen het bos niet meer. Waar dient u op te letten in het selecteren van de juiste pen?
1. Opdrukformaat: pennen worden met verschillende productietechnieken bedrukt. De meest gebruikte druktechniek is tampondruk (stempeldruk). Het opdrukformaat is vaak beperkt. Vooral in de hoogte is het opdrukformaat meestal niet meer dan 0.8 cm. De zeefdruk techniek is ook erg populair. Opdrukformaten zijn dan veel groter, bijvoorbeeld 50 x 25 mm (bijna geheel rondom de huls). Deze pennen zijn niet per definitie duurder.
2. Plastic of metaal: metalen bedrukbare pennen hebben een luxere uitstraling op de ontvanger, maar zijn duurder. Ook kunnen deze pennen minder goed worden bedrukt. Inkt op metaal is zowieso minder slijtvast dan een bedrukking op een plastic pen. Metalen pennen kunnen vaak beter worden gegraveerd. Plastic pennen lenen zich zeer goed voor een bedrukking die slijtvast aangebracht kan worden.
3. Kwaliteit van de vulling: twee aspecten zijn van belang: een standaard vulling of een jumbo vulling (hoe lang gaan ze mee) en het merk. Sommige pennen hebben standaard vullingen uit China, anderen worden emt een Parker of een Premec merk vulling geleverd. Het spreekt voor zich dat een Parker vulling minder snel vlekt, dan een Chinese vulling.
4. Levertijd: Gun uzelf de tijd met de aankoop van een bedrukte pen. Veel aanbieders (ook het bedrijf waar ik voor werk) bieden zelfs een 24-uur service aan. U beperkt zich echter wel in de mogelijkheden. Veel snel services bieden maximaal 1 opdrukkleur aan. Ook kan het opdrukformaat kleiner zijn. Natuurlijk heeft een een snelle levering op zijn prijs: een spoedservice is gemiddeld 30% duurder.
5. Kleur van de pen: veel pennen kunnen helemaal naar uw wensen qua kleur samengesteld worden. Clip, huls en penpunt zijn in verschillende kleuren te kiezen. Op deze manier beantwoord de pen zoveel mogelijk aan de gangbare huisstijl. Kiest u een pen in een aantal beperkte kleuren, zorg ervoor dat de kleur van de pen niet teveel vloekt met de kleur van het logo.