QR codes zijn uitermate geschikt om in te zetten voor acties. Zo kunt u QR codes laten drukken op diverse materialen en producten.
Omdat QR codes makkelijk en onbeperkt kunnen worden aangemaakt, kunt u voor elke willekeurige pagina of actie een aparte code aanmaken.
Door het gebruik van de QR codes, die naar specifieke pagina’s leiden kunt u het respons nog beter meten. Vandaag een artikel van Webo Promotion!
Enkele voorbeelden waarbij een QR code in combinatie met een teaser of premium is te gebruiken:
1. Zet uw beursacties op een nieuwe pagina op uw website en ontwikkel hier een QR code voor. Laat deze printen op tassen, caps, sleutelhangers, schrijfblokken drukken. Zo kunt u meten wat het effect is geweest van uw beurs, bij wijs van spreken kijkt u bezoeker nog op de beurs zelf. Verras uw bezoekers of doelgroep met bijvoorbeeld een mooi barbecue schort waarop uw QR code gedrukt is. Koppel uw QR code aan een actiepagina op uw website waarbij u een complete barbecueset eventueel met barbecue weggeeft. De winnaar vult zijn actiecode in en ziet gelijk of hij heeft gewonnen.
2. Druk de QR codes op kleding van uw promoteams. Verwijs op deze pagina dan naar het evenement en het complete programma. Tijdens een productlancering kunt u de QR code gebruiken om te verwijzen naar alle informatie over dit nieuwe product op uw website. U kunt de QR code niet alleen op uw verpakking laten drukken, maar ook op de give-aways die u er om heen uitdeelt, zoals sleutelhangers, flyers,
3. Zoekt u mensen of wilt u mensen op iets wijzen door middel van uw website. Werf deze mensen door op stations of scholen de zadelhoesjes om de zadels van fietsen heen te doen. Een eyecatcher met een stevige verwijzing naar uw website, die ter plekke op een makkelijke, uitnodigende manier kan worden uitgevoerd. Is er een nieuwe klantenservice waar mensen naar toe kunnen bellen of mailen? Ook daarvoor kunt u een QR code aanmaken, deze wordt dan ingescand en uw telefoon belt gelijk naar het gekoppelde nummer.
Bovenstaand zijn slechts enkele voorbeelden ter inspiratie. Wij denken graag met u mee, hoe wij de QR code zo optimaal mogelijk voor uw promotionele acties kunnen inzetten.
Een recent praktijkvoorbeeld
Tijdens de WK-sprint in Thialf eind januari gebruikte G4S de QR code op bierviltjes. Deze werden verspreid in de bezoekerstent van G4S op hun klant-event daar.
G4S wil hiermee hun klanten aanmoedigen om zich aan te melden voor het ontvangen van hun nieuwsbrieven.
De inschrijvers maakten kans op een waardebon van bol.com.
De QR code leidt direct naar de pagina waar je kan inschrijven voor hun nieuwsbrief.
Andere cases met gebruik van QR codes:
iPhone club
Mobile cowboys
Waar moet u opletten tijdens het gebruik van de QR code?
De QR code hoeft niet zwart gedrukt te worden op een witte achtergrond. U moet er wel op letten dat de kleur van de QR code contrasterend is ten opzichte van de achtergrond. Dit is nodig omdat de scanner (camera op de mobiele telefoon) de QR code moet kunnen identificeren. Elk type telefoon heeft zo zijn eigen vermogen op de camera en dit wordt door de ontwikkeling steeds beter. Houdt er wel rekening mee dat het publiek niet altijd de nieuwste telefoons hebben, dus probeer er rekening mee te houden dat ook telefoons met een camera met minder vermogen de QR code moet kunnen lezen! Ook zijn er verschillende Apps te downloaden en elke app heeft zo zijn eigen kwaliteit en mogelijkheden om de QR code in te scannen.
Dus wanneer je de QR codes gaat inzetten, test deze met verschillende toestellen en op verschillende achtergronden!