Supermarkten vinden steeds meer heil in spaar acties. Vorig jaar werd er van iedere euro 16,5 cent uitgegeven aan aanbiedingen. Dit jaar stijgt het percentage niet verder. Een record. Niet eerder is het bedrag zo hoog geweest. In 2008 was het 11,5 eurocent van een euro. Dat spaaracties werken is een feit. Kijk maar naar de Superdieren en Disco actie van de Albert Heijn en de Plus.
Acties zorgen voor een rage
Onlangs sprak Joop Holla van het GfK, Growth from Knowledge een bedrijf gespecialiseerd in consumentenpanels, het volgende: “We dachten dat dit percentage dit jaar nóg verder omhoog zou gaan, maar verrassend genoeg gebeurt dat niet.” Betekent dit dat de acties helemaal niet goed werken? Nee, de acties werken fantastisch. De supermarkten zoeken wel naar goedkopere manieren om deze acties te verwezenlijken. Over het succes van de Disco actie van de Plus zei hij het volgende: “Die kunnen een rage veroorzaken. Maar dan moet je wél blijven verrassen. Albert Heijn was met zijn derde voetbalplaatjesactie duidelijk minder succesvol dan met de eerste twee.”