In Nederland zijn de betere relatiegeschenken aanbieders aangesloten bij de organisatie voor Platform Promotionele Producten (PPP). Deze Nederlandse organisatie behartigt de belangen van alle aangesloten leden in de relatiegeschenken branche. In Amerika bestaat er een soortgelijke organisatie. Deze heet de Promotional Products Association International en behartigt de Amerikaanse belangen in de ‘promotional products’ branche. Zij hebben onderzoek gedaan naar de kracht van relatiegeschenken.
Wat zijn de bevindingen?
Het bereik van een advertentie is belangrijk voor een adverteerder. De respons op een advertentie is nog belangrijker. De respons van een klant zorgt voor verkopen. Over het koopgedrag is het volgende bekend geworden:
- 20,9 % van de respondenten doen een aankoop na ontvangst relatiegeschenken.
- 13,4% van de respondenten doen een aankoop na het zien van een advertentie.
- 7,1 % van de respondenten doen een aankoop na het zien van een tv reclame.
- 4,6% van de respondenten doen een aankoop na het zien van een online advertentie.
Deze uitkomsten bevestigen nogmaals het effect van een relatiegeschenk. Relatiegeschenken realiseren zelfs twee keer meer aankopen ten opzichte van tv reclame. Bekijk het filmpje hieronder voor nog meer interessante resultaten.
Één reactie op “Onderzoek naar respons op relatiegeschenken door PPAI”
[…] name in vergelijking met tv reclame, veel hoger op het gebied van acceptatie. Uit onderzoek van het PPAI is gebleken dat het effect van relatiegeschenken vele malen beter is dan het effect van tv- of […]