De relatiegeschenken branche ondervindt hevige concurrentie. Het aanbod aan relatiegeschenken is enorm en veel aanbieders verkopen identieke producten. Het eerst bekende gebruik van relatiegeschenken dateert uit 1789. In Amerika deelde George Washington herdenkingsmunten uit tijdens zijn verkiezing. In het begin van de 19e eeuw was er wel enige vorm van reclame maar er was nog geen georganiseerde industrie zoals we die nu kennen.
Jasper Meeks en de relatiegeschenken industrie
Jasper Meeks, die eigenaar was van een drukkerij in Coshocton (Ohio), wordt door velen beschouwd als de grondlegger van de relatiegeschenken industrie. Het verhaal is dat Meeks een lokale schoenenwinkel overtuigde om boekentassen te bedrukken met het logo van de schoenenwinkel. Deze tassen werden uitgedeeld aan de lokale scholen en mondde uit in een succes. Een directe concurrent van Meeks, genaamd Henry Beach, pakte het idee op en al snel verkochten en bedrukten de twee bedrijven knikkers, kaarten, ventilatoren, hoeden voor paarden, schorten en nog veel meer. In 1904 kwamen 12 fabrikanten van promotionele artikelen bij elkaar en richten gezamenlijk de eerste vakvereniging op die nu beter bekend is als Promotional Products Association International. Op dit moment telt deze organisatie wereldwijd meer dan 7500 leden. De PPAI vertegenwoordigt relatiegeschenken en promotionele artikelen van meer dan 22.000 distributeurs en ongeveer 4.800 fabrikanten. Klinkt Nederlands: Jasper Meeks. Vindt u niet?