De kostenbesparingen en het uitbesteden van werkzaamheden naar lage loonlanden gaan ten kosten van de kwaliteit van het speelgoed. In begin van 2011 zijn de regels voor speelgoed flink aangescherpt. Deze richtlijnen bevatten ook het promotionele speelgoed dat wordt gebruikt door bedrijven om het imago en de naamsbekendheid te vergroten.
Nieuwe richtlijnen voor 18 Europese lidstaten
Om de Europese lidstaten ruimte te geven, gaan deze richtlijnen niet meteen van start. Voor het einde van 2012 moet al het speelgoed voldoen aan de nieuwe richtlijnen. Dit komt ten goede van de consument. De overheid probeert met de nieuwe richtlijnen de kwaliteit van het speelgoed en zo het aantal terugroepacties te beperken. Wij hebben de belangrijkste wijzigingen voor u op een rijtje gezet:
- Speelgoed mag niet meer worden verkocht in combinatie met etenswaren. Dat wordt verboden en moet apart verpakt worden.
- De fabrikant is verplicht om alle mogelijke gevaren van het geproduceerde speelgoed te onderzoeken en te identificeren.
- Speelgoed mag niet ontvlambaar zijn. Mocht het speelgoed toch vlam vatten, dan moet de samenstelling van het speelgoed zo zijn dat de brand zich langzaam voltrekt.
- Kankerverwekkende stoffen en stoffen die schadelijk zijn voor de voortplanting, mogen niet in speelgoed voorkomen.
Zintuig houdt zich aan deze richtlijnen en verkoopt promotioneel speelgoed!
2 reacties op “Europese lidstaten verscherpen richtlijnen voor speelgoed”
[…] mei verscheen er al een artikel over het verscherpen van de Europese richtlijnen voor promotioneel speelgoed. Eind juli zijn er een […]
Goede zaak. Speelgoed kan niet veilig genoeg zijn. Kids doen er de raarste dingen mee.