Mensen stellen ons vaak de volgende vraag: “Hoe zorg ik ervoor dat mijn relatiegeschenken niet nutteloos zijn?” Sommige relatiegeschenken slaan de plank inderdaad compleet mis. Hoe zorgt u ervoor dat uw relatiegeschenken niet in de prullenbak verdwijnen en de ‘awareness’ van uw bedijf vergroten?
Mislukte relatiegeschenken hebben een averechts effect
Wat is dat toch een prachtig woord: ‘awareness’. Dit Engelse woord betekent niks meer dan bewustzijn of het bewust worden van uw bedrijf. Marketeers gebruiken dit soort worden vaak om de verkoop aantrekkelijker te maken. Enfin, een relatiegeschenk moet aansluiten op een bepaalde affectie van uw doelgroep, het zij bewust of onbewust. Kortom: geef uw relatiegeschenken met een gedachte. Anders heeft een relatiegeschenk een averechts effect en dat is zonde van uw investering. Hieronder leest u een aantal voorbeelden van mislukte relatiegeschenken:
- Een asbak: Voor u is het misschien normaal om te roken. Toch zijn er heel veel mensen die het niet waarderen als u een ongezonde gewoonte stimuleert. Let op bij een asbak.
- Een onbedrukte pen: Bedrukte pennen zijn fantastische relatiegeschenken. Ze zijn relatief goedkoop en zullen niet snel in de afvalbak verdwijnen. Het tegenovergestelde geldt voor onbedrukte pennen. Onbedrukte pennen onderscheiden zich niet en aangezien er genoeg pennen zijn, worden deze sneller weggegooid.
- Textiel: Bij bedrukte t-shirts is het handig om te weten of uw doelgroep bestaat uit mannen of vrouwen. Vaak worden er bedrukte vrouwen t-shirts besteld voor mannen. Dit staat slordig en uw doelgroep zal zich afvragen of u bereid bent tijd in hen te steken.
De klant is koning. Waardering is een onderschat begrip. Toon uw waardering aan uw klanten. Gebruik relatiegeschenken!
5 reacties op “Nutteloze en mislukte relatiegeschenken”
Een muismat, met de optische muizen van tegenwoordig zijn die echt totaal overbodig.
Een lekkende pen, een stressbal waar je stress van krijgt, een zonneklep, een mok met lelijk bedrijfslogo
en wat te denken van stickers die meteen in de prullenbak belanden, sleutelhangers ( wat moet je ermee als je er al 20 hebt en er maar 2 gebruikt, die dingen gaan niet op zoals pennen ! ) en mokken ( bijna niemand drinkt uit reclamemokken in huis, let maar eens op…).
Reclamemokken komen op veel kantoren nog wel voor, voor consumenten is dat inderdaad een ander verhaal.
Textiel vind ik trouwens ook al vaak minder geschikt, ik zal zelf in ieder geval niet zo snel een reclame T-shirt dragen.