De Californische gouverneur, Jerry Brown, heeft het de overheidsinstellingen verboden om promotionele artikelen aan te schaffen. Het verbod is het gevolg van bezuinigingen. Het doel is om in 3 jaar tijd tussen 7 en 8 miljoen Amerikaanse dollars te besparen.
Saneren op relatiegeschenken is een slechte zet!
Met deze sanering en de verhoging van de belasting hoopt Brown het tekort op zijn budget te reduceren van 25 biljoen naar 13 biljoen Amerikaanse dollars. “We hebben dat soort dingen helemaal niet nodig”, zei de gouverneur op een persconferentie in februari 2011. Hier voegde hij het volgende aan toe: “Promotional products are nothing but doodads and plastic gewgaws.” Vrij vertaald betekent dit dat hij relatiegeschenken ziet als prullaria en onzin. De ‘Promotional Products Association International’ willen graag op de thee bij de Amerikaanse gouverneur. Op de korte termijn zal deze sanering effect hebben op de tekort maar op de lange termijn zal dit het werk van de overheidsinstellingen ernstig schaden. “Als het de overheidsinstellingen wordt verboden om relatiegeschenken in te zetten, worden zij beperkt in haar marketing en acceptatie. De instellingen zullen minder mensen bereiken en het wordt veel moeilijker om nieuwe wetgeving onder de bevolking bekend te maken”, aldus het PPAI in een korte reactie op de sanering.