Elk bedrijf heeft een marketing budget, hoe groot of klein het bedrijf ook is. De P van promotie speelt een grote rol in het marketingbudget. Door middel van promotie brengt u uw merk of bedrijf onder de aandacht. Met promotie kunt u uw band met uw klanten of relaties versterken of nieuwe klanten bereiken. De mogelijkheden voor promotie zijn heel divers. Zo kunt u denken aan; televisiereclame, print media, online marketing of een PR campagne. Deze opties zijn allemaal niet goedkoop en kosten veel geld. Dan komt de ROI om de hoek kijken. ROI is een mooi begrip en staat voor Return On Investment. In het Nederlands vrij vertaalt: “Wat schuift het.” De ROI zal de investeringen ruimschoots goed maken. De ham-vraag is dan ook: Worden de doelen behaald? Krijgt u waar voor uw geld?
Relatiegeschenken onderzocht
Diverse studies tonen aan dat bovenstaande campagnes aan effectiviteit winnen als er in de laatste fase blijvende (en niet vluchtige) dragers van de boodschap in beeld komen. De boodschap wordt langduriger onder de aandacht bij een blijvende drager, zoals bijvoorbeeld een bedrukte pen of een bedrukte tas, dan bijvoorbeeld bij een reclamespot van 30 seconden of een kort verkoopgesprek. Prospect of potentiële klanten zullen sneller tot actie overgaan als ze iets tastbaars in handen hebben. Met andere woorden uw band met uw klant of relatie wordt versterkt. Het gevolg is dat de boodschap blijft hangen en nog belangrijker dat de conversie omhoog schiet.
Hier een aantal praktijkvoorbeelden:
– Een opener bij een krat bier, aangekondigd in reclamespotjes
– Een flyer van een broodjeshuis bedrukt op een linnen servetje.
– Een plak tattoo bij aankoop van een ijsje.
– Een verkoopgesprek waarbij een cadeautje wordt achter gelaten.
– Een mailing met een klein geschenk in een envelop.
– Een stand op een beurs waar een bedrijf een klein presentje meegeeft.
Een ‘tastbare reclamedrager’ oftewel een promotioneel artikel
In alle gevallen wordt de boodschap overgebracht en ondersteund door een tastbare drager. De verzamelnaam voor deze belangrijke “tastbare reclamedragers” is relatiegeschenken. In de Engelse volksmond worden ze promotional items genoemd oftewel “promotionele artikelen.” Promotionele artikelen en relatiegeschenken dekken de lading goed. Het kan van alles zijn. Zo lang de promotionele artikelen en relatiegeschenken tastbaar zijn en het product een duidelijke boodschap of herkenning oproept, heeft u een winnend geschenk in huis! Let wel op! Houd bij de planning van uw strategie en uw campagne rekening met de laatste en beslissende fase! Het moment waarop uw klant of prospect ja of nee zegt. Op zo’n moment kan een goed gekozen relatiegeschenk van grote waarden zijn!
Bekijk het assortiment van uw online relatiegeschenken leverancier. Bij de betere relatiegeschenken bedrijven kunt u online prijzen berekenen en zo snel en makkelijk de juiste bedragen opnemen in uw marketing budget. Bij de betere relatiegeschenken winkels zult u zien dat alles gericht is op één persoon: De klant!
Relatiegeschenken zijn een meerwaarde voor uw bedrijf!
Dit artikel is geschreven door Steph Weigert. Steph Weigert is al meer dan 12 jaar de stuwende kracht en eigenaar van de relatiegeschenken webshop Zintuig.nl. Hij zal zijn ervaringen en kennis in de relatiegeschenken branche regelmatig toelichten op relatiegeschenkenblog.nl.
van relatiegeschenken in uw marketing budget.
Elk bedrijf heeft een marketing budget, hoe groot of klein het bedrijf ook is.Er wordt altijd rekening gehouden met promotie van de dienst of het product. Dit mogelijkheden zijn heel diver. Zo kunt u denken aan:
-
Televisiereclame
-
Print media
-
Online marketing
-
Een PR campagne
Deze opties zijn allemaal niet goedkoop en kosten geld. Dan komt de ROI om de hoek kijken. ROI is een mooi begrip en staat voor Return On Investment. In het Nederlands vrij vertaalt: “Wat schuift het.” De ROI maakt de investeringen ruimschoots goed. De ham-vraag is dan ook: Worden de doelen behaald? Krijgt u waar voor uw geld?
Diverse studies tonen aan dat bovenstaande campagnes aan effectiviteit winnen als er in de laatste fase blijvende (en niet vluchtige) dragers van de boodschap in beeld komen. De boodschap wordt langduriger onder de aandacht bij een blijvende dragen dan bijvoorbeeld bij een reclamespot van 30 seconden of een kort verkoopgesprek. Prospect of potentiele klanten zullen sneller tot actie overgaan als ze iets tastbaars in handen hebben. Met andere woorden uw band met uw klant of relatie wordt versterkt. Het gevolg is dat de boodschap blijft hangen en nog belangrijker dat de conversie omhoog schiet.
Hier een aantal praktijkvoorbeelden:
-
Een opener bij een krat bier, aangekondigd in reclamespotjes.
-
Een flyer van een broodjeshuis bedrukt op een linnen servetje.
-
Een plak tattoo bij aankoop van een ijsje.
-
Een verkoopgesprek waarbij een cadeautje wordt achter gelaten.
-
Een mailing met een klein geschenk in een envelop.
-
Een stand op een beurs waar een bedrijf een klein presentje meegeeft.
In alle gevallen wordt de boodschap overgebracht en ondersteund door een tastbare drager. De verzamelnaam voor deze belangrijke “tastbare reclamedragers” is relatiegeschenken. In de Engelse volksmond worden ze promotional items genoemd oftewel “promotionele artikelen.” Promotionele artikelen en relatiegeschenken dekken de lading goed. Het kan van alles zijn. Zo lang de promotionele artikelen en relatiegeschenken tastbaar zijn en het product een duidelijke boodschap of herkenning oproept, heeft u een winnend geschenk in huis! Let wel op! Houd bij de planning van uw strategie en uw campagne rekening met de laatste en beslissende fase! Het moment waarop uw klant of prospect ja of nee zegt. Op zo’n moment kan een goed gekozen relatiegeschenk van grote waarden zijn!
Bekijk het assortiment van uw online relatiegeschenken leverancier. Bij de betere relatiegeschenken bedrijven kunt u online prijzen berekenen en zo snel en makkelijk de juiste bedragen opnemen in uw marketing budget. Bij de betere relatiegeschenken winkels zult u zien dat alles gericht is op één persoon: De klant!
Dit artikel is geschreven door Steph Weigert. Steph Weigert is al meer dan 12 jaar de stuwende kracht en eigenaar van de relatiegeschenken webshop Zintuig. Hij zal zijn ervaringen en kennis in de relatiegeschenken branche regelmatig toelichten op relatiegeschenkenblog.nl.
3 reacties op “Het nut van relatiegeschenken in uw marketing budget.”
Leuk artikel! Mag van mij wel wat meer onderbouwing bij. Je loopt hier wel een beetje het risico op het “wij van wc-eend adviseren wc-eend” effect.
Bedankt voor je reactie Rick. We zullen je tip onthouden voor het volgende artikel dat we schrijven over het effect van relatiegeschenken.
Bedankt voor het leuke artikel.